L'article fa un breu repàs de les causes i efectes dels casos de corrupció més rellevants que han castigat els Països Catalans en els darrers anys
Les enquestes sobre “preocupacions ciutadanes” assenyalen, entre els primers llocs del rànquing, l'atur i la situació econòmica del país. Unes injustícies que, a criteri de cada vegada més gent, es deriven de la mala gestió pública, d'una economia segrestada pel capital privat i de la manca de voluntat política per resoldre-ho. Qüestions, totes elles, que provoquen ràbia i indignació entre les classes populars.
Un article elaborat per encàrrec de la revista recentment publicada per la CUP-Alternativa d'Esquerres amb motiu de la campanya per les eleccions del 25N al Parlament de Catalunya.
Gràfic elaborat gràcies a Martí Cirici, de L'Accent
Les
enquestes sobre “preocupacions ciutadanes” assenyalen, entre els
primers llocs del rànquing, l'atur i la situació econòmica del
país. Unes injustícies que, a criteri de cada vegada més gent, es
deriven de la mala gestió pública, d'una economia segrestada pel
capital privat i de la manca de voluntat política per resoldre-ho.
Qüestions, totes elles, que provoquen ràbia i indignació entre les
classes populars.
Un estat
d'ànim que es multiplica, a més, amb una altra de les
“preocupacions” del rànquing: la corrupció, una xacra
especialment generalitzada entre la classe política i que no es pot
atribuir ni a una gestió maldestra, ni a la submissió davant les
directrius de Brussel·les, sinó directament a una acció de govern
malintencionada, premeditada i exercida des de l'afany de lucre
privat i l'intercanvi de favors amb el poder.
Quantificar
econòmicament el cost de la corrupció als Països Catalans és més
senzill que fer-ho moralment, però el volum de processos oberts i
per obrir impossibilita fer qualsevol de les dues coses. Al Parlament
valencià, per exemple, una desena de diputats del PP estan imputats
per casos com Gürtel, Brugal o Cooperació. Són alguns els noms
dels emblemes de la corrupció a un territori amb més de 200
polítics, empresaris i banquers imputats i que va veure, atònit,
com la justícia espanyola absolia l'expresident de la Generalitat,
Francisco Camps.
No ha gaudit
de la mateixa sort, en canvi, l'homòleg de Camps a les Illes, Jaume
Matas, condemnat pel cas Palma Arena. Ell ha estat el màxim
representant de tot un executiu del PP i UM (ara Convergència per
les Illes) dedicat al saqueig de les arques públiques. De fet, en el
darrer lustre Mallorca i les illes han anat assumint el suborn i el
tràfic d'influències com a pràctiques
intrínseques al caràcter de la classe política. Les investigacions
ja es compten per desenes i han tret la ciutadania al carrer
en diverses ocasions.
Palma i
València s'han erigit, doncs, en dues de les capitals de la
corrupció catalana. Unides, a més, pel gendre del rei espanyol,
Iñaki Urdangarin, que ha dibuixat bona part de la silueta de la
nació jugant a desviar diversos milions d'euros públics, amb
l'ajuda dels governs valencià i balear i establint els seus negocis
entre Barcelona i Sant Cugat. Al
Principat, però, Urdangarin no ha pogut impulsar les seves
operacions tan fructuosament.
De fet, la
corrupció política made in CiU i PSC ha estat un poc més
sofisticada que en altres territoris, però igualment denigrant. Els
casos Palau i Pretòria són una mostra del gran volum d'escàndols
que s'han anat coneixent i que inclouen trames
com la de les ITV o com les de la sanitat pública, destapades per
entitats com la la revista Cafè amb Llet, el sindicat CATAC-CTS/IAC
o la mateixa CUP.
Un
terreny de joc a mida
Als Països
Catalans la corrupció no només ha provocat la pauperització de
recursos i serveis públics; també ha fomentat la construcció de
grans infraestructures inútils amb flagrants agressions al medi
ambient (Terra Mítica), la privatització d'empreses i serveis
públics (salut) o l'enriquiment il·legals de partits (CiU, PP i UM,
presumptament), entre moltes altres conseqüències directes.
I hi ha, a
més, una conclusió que es fa palesa amb el pas del temps: que per
molta pressió judicial contra la corrupció (concursos arreglats,
prevaricació, comissions il·legals, etc.) el cert és que es tracta
d'un fenomen intrínsec a la nostra democràcia, fraudulenta per sí
mateixa. La classe política viu una realitat paral·lela a la del
poble que governa. Aprofitant-se de la manca de mecanismes de control
popular i de presa de decisions, gaudeix de privilegis com decidir el
seu propi sou amb recursos públics, nomenar càrrecs de confiança
sense criteris objectius, adjudicar subvencions i contractes en
funció d'arguments ocults o privatitzar i tancar serveis públics en
nom de l'eficiència, entre molts altres abusos de poder.
Aquesta
és una altra forma de la corrupció, sovint legal i normalitzada,
però que es troba a la columna vertebral de la indignació popular.
Especialment, pel que fa a les formacions tradicionals originalment
d'esquerres, que s'han adaptat fàcilment a alguns d'aquests
privilegis: assessors, crèdits, sous, recursos pel partit o
adjudicacions a empreses amigues.
El descrèdit
generalitzat de la classe política, doncs, respon també a un
escenari legal que es va destapant com un terreny de joc fabricat per
la corrupció, on els feixos de bitllets de negocis de tota mena
farceixen els gestors públics, ja sigui per a l'intercanvi de favors
puntuals o per a l'impuls d'iniciatives polítiques de més llarg
abast.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada